Fülek

2016. április 17.

Közösségi oldalak az oktatásban?? Mire jó??

Ezen a héten a blogom témája egy közösségi oldal, és a vele kapcsolatos ötletek arra, hogyan lehet hasznosítani őket  a tanulási folyamatban konkrét téma feldolgozása során. Mivel én eddig szinte csak a facebook-ot használtam, és feldolgozni nem ezt szerettem volna, ezért a dolog bővebb utánajárást igényelt.



Mint azt előbb említettem, igyekeztem nem a facebook-ot választani, de az összes többi felmerülő lehetőség valamiért kevésbé tűnt jó választásnak. A sulineten ugyan lehet csoportot létrehozni az osztályból, viszont a diákok kisebb valószínűséggel nézegetik, nem tekintik közösségi oldalnak, nehéz rávenni őket a használatra. A twitter csak arra alkalmas, hogy megosszunk bejegyzéseket, képeket, és mivel nem lehet csoportot létrehozni, ezért a kitett anyagok ország-világ számára láthatóak, privát üzenet sem küldhető. Az instagram-on pedig csak képeket tudunk megosztani, ami nagy hátrány. Kicsit ugyan több funkcióval bír ugyan mint a twitter, de a csoport létrehozásának hiánya itt is nagy probléma. A tumblr az instához és a twitterhez hasonló, minden bejegyzés nyilvános, csoportok itt sem készíthetők. Ezek után sajnos kénytelen vagyok visszatérni a facebook-hoz, mert úgy látom az a legalkalmasabb.


Először középiskolában találkoztam azzal, hogy egy tanár facebook-on keresztül kommunikál az osztállyal. Példának is ezt szeretném hozni, mert a saját szaktárgyamból nem tudok ennyire jó példákat mondani. Volt média (igen, ilyen tantárgyam is volt egy évig) tanárom rendezte az osztályt annak idején egy csoportba, Mivel ebből a tantárgyból nem volt könyvünk, hanem arra volt hivatott, hogy magyaróráról vegyen át bizonyos anyagrészeket, ezért a tanárnő ide tett ki rövid leírást az adott tananyaghoz és ide tette fel a házikat is. Például: feltett egy-egy mintát a hagyományos, szakmai és amerikai típusú önéletrajzról, és házi feladatnak feladta, hogy írjuk meg a saját önéletrajzainkat a három minta alapján. De írtunk ilyen formán glosszát, kérvényt, könyvajánlót, meghívót... stb. Hasznosnak találtuk, hogy ha bárki bármiben elakadt, akkor rögtön tudtunk kérdezni a csoportban. Ha a tanárnő nem olvasta rögtön, az osztály viszonylag aktív volt az oldalon, így ha valaki más tudta a választ, akkor válaszolt ő, így tudtuk egymást segíteni, és felgyorsult a kérdések átfutási ideje. Ezen felül ha valaki ír a tanárnak valamilyen kérdést illetően, akkor amennyiben a tanár úgy ítéli meg, hogy másoknak is gondot okozhat az adott kérdés, akkor válaszolhat rá nyilvánosan, ezzel elkerülve, hogy valaki félreértsen valamit.


Ezen felül most szeretném matekos nézőpontból is megvilágítani egy kicsit a témát. Matektanárként azt gondolom, hogy van jópár érdekesség a matematikában, amire nem feltétlen jut idő az óra keretein belül, nem tartozik a tananyaghoz, de az érdeklődőbbeknek el lehet mondani. Ide sorolom például a történelmi hátterét az adott téma felfedezésének, a nagyobb hírű matematikusok életének érdekességeit, stb. Ezekről a csoportba lehet kitenni egy-két linket, amivel érdekesebbé válik a tananyag. Ezen felül úgy gondolom mindenki ismer olyan játékokat, amik a saját tantárgyát tanítják. Én személy szerint ha találok valami jó online játékot, vagy mobilapplikációt a tantárgyhoz kapcsolódóan, akkor azt mindenképpen megosztanám a gyerekekkel. Csak hogy néhány példát fel is soroljak: 
Ezen felül valami szemléltetést, reprezentációt is fel lehet tenni, matek esetében például Geogebrában praktikus szemléltetni a térgeometriai feladatokat, hiszen azt kevesen látják ha csak fel van rajzolva a táblára. Viszont azt is fontosnak tartom, hogy ne tegyünk az osztály facebook csoportjába minden nap több posztot, mert egy idő utána ha nagy mennyiségű tananyaggal halmozzuk el az osztályt, akkor szerintem érdeklődésüket vesztik. Heti 3 alkalomnál többször én biztosan nem írnék bejegyzést egy tantárgyhoz.



Remélem hasznos volt a bejegyzés. Még én magam is kedvet kaptam hozzá, hogy ilyen célokra használjam a facebook-ot, pedig próbáltam valami mást keríteni, hátha megkerülhető, vagy van jobb közösségi oldal. De egyelőre nincs, vagy nem találtam meg. Sok sikert kívánok mindenkinek az osztály facebook-oldalának létrehozásához! További szép napot mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése