Fülek

2016. május 3.

Innovatív tanár leszek!

Szerintem minden tanár úgy kezdni a pályáját, hogy kijelenti, vagy legalább biztosan gondolja magában: ő márpedig innovatív tanár lesz, nála kreatívabbat korábban nem látott még a világ! Ezután pedig a gyakorlatban jön a nagy kérdés: hogyan csináld? Na ezen már gondolkodni kell egy kicsit.

Kreativitás könyvekből?



Először nem gondoltam, hogy egy innovatív tanár az áttanulmányozott szakirodalmaktól lesz az. Pontosítva most se gondolom, viszont belátom, hogy aki keres az talál, és vannak nagyon jó könyvek, amikből (ha nem is teljes egészében használjuk fel a benne lévő anyagot,) ötleteket meríthetünk. A 101 Ötlet innovatív tanároknak című könyvet tanulmányoztam, hátha találhatok benne néhány használható ötletet. Ezeket most továbbírom nektek néhány kommenttel ellátva, amik az olvasás közben fogalmazódtak meg bennem. (Szabad nem egyetérteni.)


Matematika


Az alábbi lista a teljesség igénye nélkül készült. Amiből több hasonló tipp is volt azok közül csak egyet-egyet említek
Aknakeresőzz!! Miért? A játék során az lesz a gyorsabb, aki több összefüggést ismer fel. Az összefüggések megfogalmazása során tisztázhatjuk a ,,szükséges'' és ,,elégséges'' fogalmát. Még kombinatorikai példát is lehet rá készíteni. Bár én azt túlzásnak tartom, hogy egy képernyőfotót tegyünk be a dolgozatba, és egy évben max. 2 alkalommal süthető el.

Ha a szöveges feladat adatait lehet diagramon ábrázolni, akkor tegyük ezt meg az Excel program segítségével. A grafikus megoldást mindenképpen jó ötletnek tartom, viszont nem szorítkoznék feltételen táblázatkezelő programok grafikonjaira. Rendkívül sok olyan újabb program van, amivel a gyermek gyorsabban, egyszerűbben tud ábrázolni. hogy ne a levegőbe beszéljek itt van pár példa: Wolframalpha, Geogebra, graph.tk. (Függvénytranszformációkra ugyanez a vélaményem.)

A következő pontban a Microsoft programcsomagokban megtalálható vektorgrafikus alakzatokkal próbálja szemléltetni a geometriai transzformációkat. Alapjában véve jó ötletnek tartom, viszont itt is vannak olyan programok, amik alkalmasabbak a geometriai transzformációk tanítására (pl.: a fent említett Geogebra). 

Oldd meg az egyenleteket egyenletszerkesztővel! Miért? Fogalmam sincs. Én megoldok hármat papíron annyi idő alatt amíg egyet begépelek. Elvileg a másolási hibákat hivatott kiküszöbölni. Akinek tetszik használja, de én maradok ebben az esetben a kézi megoldásnál, vagy ha nagyon muszáj, akkor használom a Photomath-t.
A valószínűségszámítás – átlag, szórás és eloszlás vizsgálata a vél() függvény segítségével: még egy Excel, de ezúttal hasznos dologra! Támogatom!

Ez a pont szíven ütött. Készíts Excelben táblázatot a fok-radián átváltásról és a sin-cos-tg-ctg függvények adott helyen felvett értékéről. Ha javasolhatom, akkor ehelyett inkább nyisd ki a függvénytábládat. Többet érsz vele. Kezdem úgy érezni, hogy valami Excel promóciós anyagba csöppentem.

Lottó? Ez jól hangzik. Elmúlt húzások statisztikái vizsgálhatók és még talán érdekesek is. Na de miért megint az Excel? Jó, a darab/darabteli függvény szépen számolja nekünk ami kell, de kezdem úgy érezni, hogy csak a Microsoft létezik mint szoftvergyártó cég. Pedig én tudnék még sorolni.

Prezentációk minden mennyiségben! Ez már napjainkban úgyis gyakori felfogás, és tényleg sokkal jobb szemléltetés, amint a tábla+kréta kombináció. Itt kivételesen még a PowerPoint használatával is egyetértek, de azért ezt is lehet még Geogebrával színesíteni, vagy Prezit használni helyette. 

Iskolai büféhez költségvetés készítése: nem látom teljesen, hogy ezzel most mit akarunk szemléltetni az összeadáson kívül. Mindenesetre az, hogy ágyazzuk szituációba a feladatot az általában célravezető.

Keressünk minél nagyobb prímszámot 2-3 fős csoportokban verseny formájában! Bevezető órának a végtelen sok prímhez tökéletes.


Informatika


A lista itt kissé rövidebb, ugyanis csak kettő tipp van a könyvben informatikához, és mindkettő a webszerkeszéshez, úgyhogy ezt kicsit hiányosnak érzem. 

Viszont az első tipp az volt, hogy keressenek olyan oldalakat, ahol valami hiányosságot tudunk találni, és ez szerintem meghozza a kedvet a honlapszerkesztéshez és egy kicsit precizitásra is nevel. Sajnos a példaként szereplő linkek már nem elérhetőek. A második feladat egy sima honlapszerkesztési feladat, nem tartom túl innovatívnak. Én inkább hagynám, hogy a diák válasszon kedvenc színészt/együttest/stb... akiről honlapot akar csinálni.

Sajnálom, hogy más témával nem foglalkozik az informatikában. Mivel felkeltette az érdeklődésem, ennek lehet hogy még bővebben utánanézek, és ha találok valami érdekeset még akár egy új bejegyzés is születhet belőle egyszer. Ki tudja...

Összefoglalva:

Sok jó ötlet található a könyvben, de mivel a linkek elég régiek és a technológia gyorsan fejlődik, ezért csupán kiindulási alapnak használható, némi továbbgondolást igényel. Viszont tényleg jó alapgondolatok vannak benne, megéri egy kicsit modernizálni és bevinni az órákra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése